pl Aa

Studia Podyplomowe – Koordynator i Audytor Dostępności

Charakterystyka studiów

Studia mają na celu przygotowanie specjalistów ds. dostępności, którzy mogą objąć stanowiska koordynatorów ds. dostępności wyposażonych w interdyscyplinarną wiedzę i szerokie umiejętności oraz którzy są w stanie:

Studia podyplomowe są adresowane do:

Nasze studia są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami, w związku z tym będziemy dbać o dostępność zajęć oraz materiałów.

Program studiów

W programie II edycji przewidziane są następujące zajęcia:

  1. Wprowadzenie do problematyki dostępności – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
  2. Polityka równościowa – Szczepan Moskwa
  3. Edukacja antydyskryminacyjna – Katarzyna Żeglicka
  4. Język inkluzywny – Maciej Makselon
  5. Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością – Agata Spała-Zakrzewska
  6. Prawne aspekty dostępności – Magdalena Tofil, Karolina Przywała
  7. Wprowadzenie do dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
  8. Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością – Adrian Wyka, Beata Cichy, Paulina Gajoch
  9. Dostępność informacyjno-komunikacyjna – Jakub Studziński
  10. Koordynator dostępności – jako zawód – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
  11. Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów – Dominika Wierzbowska
  12. Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami – Michał Zugaj, Iwona Parzyńska
  13. Fundusze na dostępność – jak napisać wniosek? – Małgorzata Oleksiak-Wrona, Katarzyna Madurska
  14. Tekst łatwy do czytania i rozumienia – Regina Mynarska, Julia Maślińska
  15. Alternatywne sposoby komunikacji – Grażyna Sławińska
  16. Dostępność w zamówieniach publicznych – Kamila Mizeracka
  17. Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność – problematyka i sposoby ich rozwiązania – Anna Woźniak
  18. Obsługa klienta z niepełnosprawnością – Iwona Parzyńska, Dawid Górny
  19. Dostępność architektoniczna – Angelika Chrapkiewicz-Gądek
  20. Dostępność promocji – Magdalena Urbańska
  21. Uniwersalne projektowanie – Lech Kolasiński
  22. Certyfikacja i audyt dostępności – Iwona Parzyńska, Dawid Górny, Lidia Kantor
  23. Dostępność w obszarze zatrudnienia – Grażyna Banach-Kociołek
  24. Dostępność w obszarze edukacji – Monika Wiejaczka
  25. Dostępność w obszarze sportu i turystyki – Paulina Malinowska-Kowalczyk
  26. Dostępność w obszarze kultury – Robert Więckowski
  27. Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów – Barbara Pasterak
  28. Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi – Barbara Pasterak, Jakub Studziński
  29. Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych – Jakub Studziński
  30. Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami – Olga Michalik
  31. Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych – Regina Mynarska, Dawid Górny
  32. Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo – Magdalena Tofil
  33. Audyt z zakresu dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
  34. Audyt z zakresu dostępności architektonicznej – Agata Spała-Zakrzewska
  35. Audyt z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej – Jakub Studziński
  36. Dostępność transportu – Piotr Czarnota
  37. Wizyta studyjna dostępność architektoniczna – Anna Lulek, Andrzej Wójtowicz
  38. Podsumowanie zajęć. Egzamin końcowy – Dorota Żuchowska-Skiba

Proponujemy mieszaną formułę zajęć w II edycji. Część zjazdów będzie odbywać w trybie zdalnym. Studia kończy egzamin testowy.

Link do Sylabusa: https://sylabusy.agh.edu.pl/pl/1/2/20/1/6/15/277#nav-tab-7

W programie III edycji przewidziane są następujące zajęcia:

  1. Wprowadzenie do problematyki dostępności – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
  2. Polityka dostępności – Szczepan Moskwa
  3. Edukacja antydyskryminacyjna – Katarzyna Żeglicka
  4. Język inkluzywny – Maciej Makselon
  5. Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością – Agata Spała-Zakrzewska
  6. Prawne aspekty dostępności – Magdalena Tofil, Karolina Przywała
  7. Wprowadzenie do dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
  8. Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością – Adrian Wyka, Beata Cichy, Paulina Gajoch
  9. Dostępność informacyjno-komunikacyjna – Jakub Studziński
  10. Koordynator dostępności – jako zawód – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
  11. Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów – Dominika Wierzbowska
  12. Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami – Michał Zugaj, Iwona Parzyńska
  13. Fundusze na dostępność – jak napisać wniosek? – Małgorzata Oleksiak-Wrona, Katarzyna Madurska
  14. Tekst łatwy do czytania i rozumienia – Regina Mynarska, Julia Maślińska
  15. Alternatywne sposoby komunikacji – Grażyna Sławińska
  16. Dostępność w zamówieniach publicznych – Kamila Mizeracka
  17. Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność – problematyka i sposoby ich rozwiązania – Anna Woźniak
  18. Obsługa klienta z niepełnosprawnością – Iwona Parzyńska, Dawid Górny
  19. Dostępność architektoniczna – Angelika Chrapkiewicz-Gądek
  20. Dostępność promocji – Magdalena Urbańska
  21. Uniwersalne projektowanie – Lech Kolasiński
  22. Certyfikacja i audyt dostępności – Iwona Parzyńska, Dawid Górny, Lidia Kantor
  23. Dostępność w obszarze zatrudnienia – Grażyna Banach-Kociołek
  24. Dostępność w obszarze edukacji – Monika Wiejaczka
  25. Dostępność w obszarze sportu i turystyki – Paulina Malinowska-Kowalczyk
  26. Dostępność w obszarze kultury – Robert Więckowski
  27. Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów – Barbara Pasterak
  28. Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi – Barbara Pasterak, Jakub Studziński
  29. Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych – Jakub Studziński
  30. Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami – Olga Michalik
  31. Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych – Regina Mynarska, Dawid Górny
  32. Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo – Magdalena Tofil
  33. Audyt z zakresu dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
  34. Audyt z zakresu dostępności architektonicznej – Agata Spała-Zakrzewska
  35. Audyt z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej – Jakub Studziński
  36. Dostępność transportu – Piotr Czarnota
  37. Wizyta studyjna dostępność architektoniczna – Anna Lulek, Andrzej Wójtowicz
  38. Podsumowanie zajęć. Egzamin końcowy – Dorota Żuchowska-Skiba

Proponujemy mieszaną formułę zajęć w III edycji. Część zjazdów będzie odbywać w trybie zdalnym. Studia kończy egzamin testowy.

Link do Sylabusa: zostanie podany wkrótce

Terminy zjazdów

II edycja

I zjazd: 26-27 października 2024
II zjazd: 16-17 listopada 2024 – online
III zjazd: 30 listopada-1 grudnia 2024
IV zjazd: 14-15 grudnia 2024
V zjazd: 11-12 stycznia 2025 – online
VI zjazd: 25-26 stycznia 2025
VII zjazd: 15-16 luty 2025
VIII zjazd: 01-02 marzec 2025
IX zjazd: 15-16 marca 2025 – online
X zjazd: 5-6 kwietnia 2025
XI zjazd: 10-11 maja 2025
XII zjazd: 24-25 maja 2025 – online
XIII zjazd: 14-15 czerwca 2025
XIV zjazd: 21-22 czerwca 2025

Plan zajęć.

III edycja

I zjazd: 22-23.02.2025
II zjazd: 08-09.03.2025 online
III zjazd: 22-23.03.2025
IV zjazd: 12-13.04.2025
V zjazd: 17-18.05.2025
VI zjazd: 31.05-01.06.2025 online
VII zjazd: 14-15.06.2025
VIII zjazd: 20-21.09.2025
IX zjazd: 11-12.10.2025
X zjazd: 15-16.11.2025 online
XI zjazd: 22-23.11.2025
XII zjazd: 06-07.12.2025
XIII zjazd: 10-11.01.2026 online
XIV zjazd: 31.01-01.02.2026

Plan zajęć – zostanie dodany wkrótce

Sylwetka absolwenta

Absolwenci i absolwentki studiów z dostępności posiadają specjalistyczną wiedzę i umiejętności z zakresu planowania, koordynowania, wdrażania i ewaluowania działań na rzecz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w różnych obszarach życia społecznego, takich jak: edukacja, kultura, sport, transport, czy administracja publiczna itp.

W związku z tym posiadają:

Po ukończeniu studiów absolwent będzie mógł pracować, jako: koordynator ds. dostępności oraz menager ds. dostępności, specjalista ds. dostępności, konsultant ds. dostępności lub specjalista ds. osób z niepełnosprawnościami w różnych sektorach, w tym w instytucjach publicznych, firmach, organizacjach pozarządowych czy w administracji rządowej lub w różnego rodzaju instytucjach publicznych i prywatnych.

Czas trwania

II edycja

2 semestry – od 01 października 2024 r. do 30 września 2025 r.
Pierwszy zjazd 26-27 października 2024 r., ostatni zjazd 22 czerwca 2025 r.

III edycja

2 semestry – od 01 luty 2025 r. do 28 luty 2026 r.
Pierwszy zjazd 26-27 października 2024 r., ostatni zjazd 31.01- 01.02 2026 r.

Termin zgłoszeń

II edycja

05 lipca 2024 r. do 20 października 2024 r. lub do wyczerpania limitu miejsc.

III edycja

09 grudnia 2024 r. do 21 lutego 2025 r. lub do wyczerpania limitu miejsc.

Tryb zgłoszeń

II edycja

Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem platformy rekrutacyjnej.
Aby zaaplikować kliknij TUTAJ
Liczba miejsc: 32

Współpraca merytoryczna:
Iwona Parzyńska
Jakub Studziński

III edycja

Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem platformy rekrutacyjnej.
Aby zaaplikować kliknij TUTAJ
Liczba miejsc: 33

Współpraca merytoryczna:
Iwona Parzyńska
Jakub Studziński

Opłaty

II edycja

5 000 zł (płatność możliwa w dwóch ratach: 3 000 zł i 2 000 zł)

III edycja

5 500 zł (płatność możliwa w dwóch ratach: 3 000 zł i 2 500 zł)

Dodatkowe informacje

Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele – średnio 8 godz. dydaktycznych każdego dnia (po 45 minut).
Absolwenci uzyskają świadectwo poświadczające ukończenie studiów w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Studia uruchamiane są co rok, informacje na temat rekrutacji oraz samych studiów można znaleźć na Facebooku https://www.facebook.com/profile.php?id=100095183192039.

Organizator studiów podyplomowych:
Wydział Humanistyczny AGH

Adres Wydziału, gdzie odbywają się zajęcia:
ul. Czarnowiejska 36
30-054 Kraków
Budynek C-7
tel.: 12 617 43 57

Obsługa administracyjna:
Paulina Walotek
pwalotek@agh.edu.pl
tel. 12 617 43 57

Kierownik studiów:
Dorota Żuchowska-Skiba
zuchowska@agh.edu.pl
tel. 600 053 293