Studia mają na celu przygotowanie specjalistów ds. dostępności, którzy mogą objąć stanowiska koordynatorów ds. dostępności wyposażonych w interdyscyplinarną wiedzę i szerokie umiejętności oraz którzy są w stanie:
- dokonać analizy sytuacji i potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz ocenić dostępność środowiska i usług
- planować i koordynować działania na rzecz poprawy dostępności, w tym wypracowanie strategii i działań mających na celu usprawnienie dostępu osób z niepełnosprawnościami do usług i miejsc publicznych
- współpracować z różnymi podmiotami, takimi jak instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa i osoby z niepełnosprawnościami w celu wdrażania działań na rzecz poprawy dostępności
- monitorować i oceniać skuteczność działań podejmowanych na rzecz poprawy dostępności oraz ciągle doskonalić działania i strategie na rzecz poprawy dostępności
- prowadzić szkolenia i edukować z zakresu dostępności oraz tworzyć materiały edukacyjne na temat dostępności
- pozyskiwać środki z programów pozwalających na wprowadzenie dostępnych rozwiązań
- wdrażać przepisy i standardy związane z dostępnością oraz koordynować działania związane z uzyskaniem certyfikatów i wyróżnień dotyczących dostępności.
Studia podyplomowe są adresowane do:
- osób chcących wykonywać zawód koordynatora do spraw dostępności, którego zadania precyzuje Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w artykule 14.
- osób zainteresowanych tematyką dostępności cyfrowej, architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej, w szczególności pracowników instytucji publicznych i prywatnych, architektów, projektantów wnętrz, urbanistów, informatyków, specjalistów ds. marketingu i PR, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych osób związanych z projektowaniem i wdrażaniem oraz audytowaniem i ocenianiem działań na rzecz dostępności.
- osób, które chcą wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie tworzenia przestrzeni, informacji i komunikatów oraz stron i aplikacji dostępnych dla różnych grup społecznych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Nasze studia są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami, w związku z tym będziemy dbać o dostępność zajęć oraz materiałów.
W programie II edycji przewidziane są następujące zajęcia:
- Wprowadzenie do problematyki dostępności – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
- Polityka równościowa – Szczepan Moskwa
- Edukacja antydyskryminacyjna – Katarzyna Żeglicka
- Język inkluzywny – Maciej Makselon
- Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością – Agata Spała-Zakrzewska
- Prawne aspekty dostępności – Magdalena Tofil, Karolina Przywała
- Wprowadzenie do dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
- Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością – Adrian Wyka, Beata Cichy, Paulina Gajoch
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna – Jakub Studziński
- Koordynator dostępności – jako zawód – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
- Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów – Dominika Wierzbowska
- Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami – Michał Zugaj, Iwona Parzyńska
- Fundusze na dostępność – jak napisać wniosek? – Małgorzata Oleksiak-Wrona, Katarzyna Madurska
- Tekst łatwy do czytania i rozumienia – Regina Mynarska, Julia Maślińska
- Alternatywne sposoby komunikacji – Grażyna Sławińska
- Dostępność w zamówieniach publicznych – Kamila Mizeracka
- Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność – problematyka i sposoby ich rozwiązania – Anna Woźniak
- Obsługa klienta z niepełnosprawnością – Iwona Parzyńska, Dawid Górny
- Dostępność architektoniczna – Angelika Chrapkiewicz-Gądek
- Dostępność promocji – Magdalena Urbańska
- Uniwersalne projektowanie – Lech Kolasiński
- Certyfikacja i audyt dostępności – Iwona Parzyńska, Dawid Górny, Lidia Kantor
- Dostępność w obszarze zatrudnienia – Grażyna Banach-Kociołek
- Dostępność w obszarze edukacji – Monika Wiejaczka
- Dostępność w obszarze sportu i turystyki – Paulina Malinowska-Kowalczyk
- Dostępność w obszarze kultury – Robert Więckowski
- Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów – Barbara Pasterak
- Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi – Barbara Pasterak, Jakub Studziński
- Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych – Jakub Studziński
- Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami – Olga Michalik
- Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych – Regina Mynarska, Dawid Górny
- Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo – Magdalena Tofil
- Audyt z zakresu dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
- Audyt z zakresu dostępności architektonicznej – Agata Spała-Zakrzewska
- Audyt z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej – Jakub Studziński
- Dostępność transportu – Piotr Czarnota
- Wizyta studyjna dostępność architektoniczna – Anna Lulek, Andrzej Wójtowicz
- Podsumowanie zajęć. Egzamin końcowy – Dorota Żuchowska-Skiba
Proponujemy mieszaną formułę zajęć w II edycji. Część zjazdów będzie odbywać w trybie zdalnym. Studia kończy egzamin testowy.
Link do Sylabusa: https://sylabusy.agh.edu.pl/pl/1/2/20/1/6/15/277#nav-tab-7
W programie III edycji przewidziane są następujące zajęcia:
- Wprowadzenie do problematyki dostępności – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
- Polityka dostępności – Szczepan Moskwa
- Edukacja antydyskryminacyjna – Katarzyna Żeglicka
- Język inkluzywny – Maciej Makselon
- Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością – Agata Spała-Zakrzewska
- Prawne aspekty dostępności – Magdalena Tofil, Karolina Przywała
- Wprowadzenie do dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
- Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością – Adrian Wyka, Beata Cichy, Paulina Gajoch
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna – Jakub Studziński
- Koordynator dostępności – jako zawód – Iwona Parzyńska, Jakub Studziński
- Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów – Dominika Wierzbowska
- Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami – Michał Zugaj, Iwona Parzyńska
- Fundusze na dostępność – jak napisać wniosek? – Małgorzata Oleksiak-Wrona, Katarzyna Madurska
- Tekst łatwy do czytania i rozumienia – Regina Mynarska, Julia Maślińska
- Alternatywne sposoby komunikacji – Grażyna Sławińska
- Dostępność w zamówieniach publicznych – Kamila Mizeracka
- Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność – problematyka i sposoby ich rozwiązania – Anna Woźniak
- Obsługa klienta z niepełnosprawnością – Iwona Parzyńska, Dawid Górny
- Dostępność architektoniczna – Angelika Chrapkiewicz-Gądek
- Dostępność promocji – Magdalena Urbańska
- Uniwersalne projektowanie – Lech Kolasiński
- Certyfikacja i audyt dostępności – Iwona Parzyńska, Dawid Górny, Lidia Kantor
- Dostępność w obszarze zatrudnienia – Grażyna Banach-Kociołek
- Dostępność w obszarze edukacji – Monika Wiejaczka
- Dostępność w obszarze sportu i turystyki – Paulina Malinowska-Kowalczyk
- Dostępność w obszarze kultury – Robert Więckowski
- Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów – Barbara Pasterak
- Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi – Barbara Pasterak, Jakub Studziński
- Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych – Jakub Studziński
- Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami – Olga Michalik
- Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych – Regina Mynarska, Dawid Górny
- Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo – Magdalena Tofil
- Audyt z zakresu dostępności cyfrowej – Dawid Górny, Kacper Mikocki
- Audyt z zakresu dostępności architektonicznej – Agata Spała-Zakrzewska
- Audyt z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej – Jakub Studziński
- Dostępność transportu – Piotr Czarnota
- Wizyta studyjna dostępność architektoniczna – Anna Lulek, Andrzej Wójtowicz
- Podsumowanie zajęć. Egzamin końcowy – Dorota Żuchowska-Skiba
Proponujemy mieszaną formułę zajęć w III edycji. Część zjazdów będzie odbywać w trybie zdalnym. Studia kończy egzamin testowy.
Link do Sylabusa: zostanie podany wkrótce
II edycja
I zjazd: 26-27 października 2024
II zjazd: 16-17 listopada 2024 – online
III zjazd: 30 listopada-1 grudnia 2024
IV zjazd: 14-15 grudnia 2024
V zjazd: 11-12 stycznia 2025 – online
VI zjazd: 25-26 stycznia 2025
VII zjazd: 15-16 luty 2025
VIII zjazd: 01-02 marzec 2025
IX zjazd: 15-16 marca 2025 – online
X zjazd: 5-6 kwietnia 2025
XI zjazd: 10-11 maja 2025
XII zjazd: 24-25 maja 2025 – online
XIII zjazd: 14-15 czerwca 2025
XIV zjazd: 21-22 czerwca 2025
Plan zajęć.
III edycja
I zjazd: 22-23.02.2025
II zjazd: 08-09.03.2025 online
III zjazd: 22-23.03.2025
IV zjazd: 12-13.04.2025
V zjazd: 17-18.05.2025
VI zjazd: 31.05-01.06.2025 online
VII zjazd: 14-15.06.2025
VIII zjazd: 20-21.09.2025
IX zjazd: 11-12.10.2025
X zjazd: 15-16.11.2025 online
XI zjazd: 22-23.11.2025
XII zjazd: 06-07.12.2025
XIII zjazd: 10-11.01.2026 online
XIV zjazd: 31.01-01.02.2026
Plan zajęć – zostanie dodany wkrótce
Absolwenci i absolwentki studiów z dostępności posiadają specjalistyczną wiedzę i umiejętności z zakresu planowania, koordynowania, wdrażania i ewaluowania działań na rzecz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w różnych obszarach życia społecznego, takich jak: edukacja, kultura, sport, transport, czy administracja publiczna itp.
W związku z tym posiadają:
- wiedzę na temat standardów dostępności narodowych międzynarodowych oraz przepisów dotyczących praw osób z niepełnosprawnościami w zakresie dostępności;
- wiedzę na temat instytucji oraz programów narodowych i międzynarodowych wspierających merytorycznie i finansowo tworzenie dostępnych rozwiązań;
- umiejętność tworzenie i wdrażanie planu na rzecz poprawy dostępności danej instytucji;
- umiejętność projektowania i koordynowania oraz ewaluowania procesu wdrażania rozwiązań dostępnościowych w architekturze, transporcie, technologiach cyfrowych, informacji i komunikacji;
- umiejętność oceny i testowania rozwiązań dostępnych oraz umiejętność koordynacji działań na rzecz ich wdrożenia;
- zdolność planowania, organizowania i zarządzania projektami związanymi z dostępnością;
- znajomość narzędzi i technologii wspomagających dostępność, takich jak technologie asystujące, programy do testowania dostępności stron internetowych czy narzędzia do projektowania uniwersalnego lub/i inkluzyjnego;
- umiejętności komunikacyjne pozwalające na udzielenie wsparcia w dostępie do informacji o danym podmiocie i świadczonych usługach oraz umiejętność efektywnej pracy z ludźmi o różnych potrzebach i wymaganiach;
- zdolność do reprezentowania interesów osób z niepełnosprawnościami oraz chęć pracy na rzecz tworzenia bardziej dostępnego i inkluzyjnego społeczeństwa;
- umiejętność pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz świadomość aspektów etycznych i społecznych związanych z dostępnością.
Po ukończeniu studiów absolwent będzie mógł pracować, jako: koordynator ds. dostępności oraz menager ds. dostępności, specjalista ds. dostępności, konsultant ds. dostępności lub specjalista ds. osób z niepełnosprawnościami w różnych sektorach, w tym w instytucjach publicznych, firmach, organizacjach pozarządowych czy w administracji rządowej lub w różnego rodzaju instytucjach publicznych i prywatnych.
II edycja
2 semestry – od 01 października 2024 r. do 30 września 2025 r.
Pierwszy zjazd 26-27 października 2024 r., ostatni zjazd 22 czerwca 2025 r.
III edycja
2 semestry – od 01 luty 2025 r. do 28 luty 2026 r.
Pierwszy zjazd 26-27 października 2024 r., ostatni zjazd 31.01- 01.02 2026 r.
II edycja
05 lipca 2024 r. do 20 października 2024 r. lub do wyczerpania limitu miejsc.
III edycja
09 grudnia 2024 r. do 21 lutego 2025 r. lub do wyczerpania limitu miejsc.
II edycja
Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem platformy rekrutacyjnej.
Aby zaaplikować kliknij TUTAJ
Liczba miejsc: 32
Współpraca merytoryczna:
Iwona Parzyńska
Jakub Studziński
III edycja
Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem platformy rekrutacyjnej.
Aby zaaplikować kliknij TUTAJ
Liczba miejsc: 33
Współpraca merytoryczna:
Iwona Parzyńska
Jakub Studziński
II edycja
5 000 zł (płatność możliwa w dwóch ratach: 3 000 zł i 2 000 zł)
III edycja
5 500 zł (płatność możliwa w dwóch ratach: 3 000 zł i 2 500 zł)
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele – średnio 8 godz. dydaktycznych każdego dnia (po 45 minut).
Absolwenci uzyskają świadectwo poświadczające ukończenie studiów w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Studia uruchamiane są co rok, informacje na temat rekrutacji oraz samych studiów można znaleźć na Facebooku https://www.facebook.com/profile.php?id=100095183192039.
Organizator studiów podyplomowych:
Wydział Humanistyczny AGH
Adres Wydziału, gdzie odbywają się zajęcia:
ul. Czarnowiejska 36
30-054 Kraków
Budynek C-7
tel.: 12 617 43 57
Obsługa administracyjna:
Paulina Walotek
pwalotek@agh.edu.pl
tel. 12 617 43 57
Kierownik studiów:
Dorota Żuchowska-Skiba
zuchowska@agh.edu.pl
tel. 600 053 293