Status Studenta uzyskasz 1 października – od tego dnia będziemy mogli poświadczać to odpowiednim dokumentem, otrzymasz też wówczas legitymację studencką. Legitymacja może stać się także Twoją kartą biblioteczną (zarówno w naszej Bibliotece Głównej AGH, jak i w Bibliotece Jagiellońskiej. Oprócz tego legitymacja może pełnić funkcję KKM.
Na pierwszym roku studiów możesz się ubiegać o przyznanie miejsca w domu studenckim, stypendium socjalnego oraz stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych. Terminy składania wniosków, szczegółowe informacje oraz wnioski dostępne są na naszej stronie w zakładce Pomoc socjalna.
Krótki słowniczek pojęć, które warto znać.
- Rektor – godność osoby zarządzającej całą uczelnią. Najczęściej jest to jeden z profesorów tej uczelni.
- Prorektorzy – osoby, które zastępują rektora w konkretnych sprawach dotyczących uczelni, stąd przy tytule prorektora znajduje się dodatkowe określenie
np.: ds. kształcenia.
- Dziekan – najważniejsza osoba na wydziale, jego głowa, podejmuje wszystkie najważniejsze decyzje. Zajmuje najwyższą pozycję w wydziałowej hierarchii władzy.
- Prodziekani – osoby, które zastępują dziekana w konkretnych sprawach dotyczących wydziału, stąd przy tytule prodziekana znajduje się dodatkowe określenie np.: ds. współpracy z zagranicą, ds. badań naukowych. Studenci najczęściej jednak korzystają z wiedzy i pomocy prodziekana ds. kształcenia i studentów, który może np., na prośbę Studenta, wyrazić zgodę na zmianę grupy ćwiczeniowej.
- Rok akademicki – okres rozpoczynający się w październiku i kończący we wrześniu następnego roku, składający się z dwóch semestrów (zimowego i letniego) oraz dwóch sesji (zimowej i letniej).
- Kurs – przedmiot składający się najczęściej z 30 godzin ćwiczeń i 30 godzin wykładu (chociaż zdarzają się kursy, które obejmują mniejszą liczbę godzin lub składają się tylko z wykładu lub tylko z ćwiczeń), np. „Wstęp do socjologii”.
- Wykład – nie zawsze obowiązkowa forma zajęć, polegająca z reguły na monologu prowadzącego, który przez 90 minut (na ogół raz w tygodniu) przekazuje Studentom wiedzę z określonego tematu. Przydatna Ci będzie umiejętność szybkiego notowania.
- Wykład fakultatywny – przedmiot, który Student wybiera z określonej, dostępnej w ofercie wydziału, puli wedle uznania / zainteresowań.
- Ćwiczenia / konwersatorium – obowiązkowa interaktywna forma zajęć, polegająca najczęściej na uczestnictwie w dyskusji moderowanej przez prowadzącą/ego ćwiczenia. Warunkiem włączenia się do niej jest zatem wcześniejsze przygotowanie się do każdych zajęć na podstawie analizy zadanych tekstów. Ćwiczenia trwają zazwyczaj 90 minut i odbywają się raz w tygodniu.
- Laboratorium – rodzaj obowiązkowych ćwiczeń, na naszym wydziale z reguły dotyczy przedmiotów, w których konieczne jest użycie komputerów.
- Sesja – czas (po zakończeniu semestru), w którym nie odbywają się już zajęcia, ale Studenci muszą zmierzyć się z egzaminami. Trwa zazwyczaj 2 tygodnie.
- Kolokwium – ustna lub częściej pisemna forma sprawdzania wiedzy Studentów (najczęściej z zakresu ćwiczeń/konwersatoriów/laboratoriów). Może przyjąć formę kolokwium zaliczeniowego weryfikującego znajomość materiału omówionego podczas całego semestru lub kolokwiów cząstkowych odbywających się kilka razy w semestrze.
- Zaliczenie – pozytywna ocena najczęściej z ćwiczeń (ale też z niektórych wykładów) uzyskana na podstawie kolokwium ustnego lub pisemnego lub/ i przygotowanej przez Studenta pracy końcowej (np. w formie eseju, recenzji, projektu). Uzyskanie zaliczenia jest niezbędne, by móc przystąpić do egzaminu z konkretnego przedmiotu. Należy je zdobyć do końca semestru (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Student ma prawo przystąpić do zaliczenia w trzech, wyznaczonych przez prowadzącą/ego, zajęcia terminach (w sytuacji, gdyby w terminie pierwszym Studentowi się nie powiodło).
- Egzamin – pisemna lub ustna forma zweryfikowania wiedzy Studentów z określonego przedmiotu. Jeśli przedmiot składa się z ćwiczeń i wykładu, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Student ma prawo do trzech terminów egzaminacyjnych.
- Dyżur – wyznaczony przez pracowników (naukowo-dydaktycznych, administracyjnych) czas przeznaczony na kontakty ze Studentami. Każdy pracownik dyżuruje dwa razy w tygodniu przez co najmniej jedną godzinę.
- Godziny rektorskie – skrócone, za zgodą rektora, godziny zajęć dla wszystkich Studentów uczelni. Taka sytuacja zdarza się sporadycznie, najczęściej w dniu poprzedzającym dzień / okres świąteczny.
- Grilloprzestrzeń – zielony fragment Miasteczka Studenckiego AGH, na którym wszyscy rozkładają grille i koce, jak tylko zniknie mroźne zimowe powietrze.
- Juwenalia – czas (najczęściej kilka majowych dni), kiedy Kraków należy do Studentów, w całym mieście odbywają się rozmaite koncerty i imprezy studenckie, a miasteczko AGH pęka w szwach!
- Pochód juwenaliowy – odbywa się zawsze w majowy piątek z udziałem każdego, kto ma ochotę (a raczej większość ma!). Należy się przebierać – liczy się pomysł i dobra zabawa. Kolorowy pochód wyrusza z parkingu przy ul. Reymonta, przechodzi ulicami Krakowa aż do Rynku Głównego.
- Pokój studencki – specjalne miejsce dla studentów, gdzie możesz z dala od korytarzowego hałasu odpocząć, porozmawiać, pouczyć się lub coś zjeść
Teksty i książki na zajęcia – o bibliotece
W ramach ćwiczeń lub konwersatoriów, wykładowcy często będą oczekiwali od Was znajomości konkretnych tekstów. Niekiedy konieczne będzie znalezienie ich samodzielnie. W tym celu najlepiej udać się do Biblioteki Wydziałowej, gdzie znajdziesz właściwie wszystko, czego potrzebujesz. Swoje zbiory udostępnia tylko na miejscu. W czytelni możesz skorzystać z komputerów oraz ksero. Możesz też sprawdzić księgozbiory Biblioteki Głównej AGH albo skorzystaj z Biblioteki Jagiellońskiej.
Jak się zwracać do wykładowców?
Do pracowników uczelni wyższej należy zwracać się z użyciem ich stopnia, tytułu naukowego lub pełnionej funkcji:
- Pani Rektor / Panie Rektorze (także do prorektorów),
- Pani Dziekan / Panie Dziekanie (także do prodziekanów),
- Pani Profesor / Panie Profesorze (także do wykładowców ze stopniem doktora habilitowanego i profesorów uczelni),
- Pani Doktor / Panie Doktorze,
- w przypadku osób z tytułem magistra stosowna jest powszechna forma grzecznościowa: Proszę Pani, Proszę Pana.
E-mail – rzecz o e-relacjach
Bez komunikacji elektronicznej trudno sobie dziś wyobrazić funkcjonowanie w jakiejkolwiek sferze życia. Dotyczy to także uczelni wyższej. Maile bowiem, zwłaszcza adresowane do wykładowców, mimo swojej powszechności, a może właśnie ze względu na nią, wymagają przestrzegania reguł wysokiej kultury i taktu.
A zatem:
- Napisz zrozumiały tytuł, w którym będzie zawarty powód korespondencji. Treść listu zacznij od zwrotu grzecznościowego: wraz z tytułem naukowym (“Szanowna Pani Doktor/ Szanowny Panie Profesorze”). Następnie rozwiń w kilku słowach, z jakiego powodu piszesz wiadomość. Nawet jeśli jej celem jest tylko przesłanie załącznika.
- Zadbaj o poprawność językową oraz wysoki styl swoich maili!
- Nie wolno w treści maila posługiwać się samymi wielkimi literami (kapitalikami),
- Wiadomości formatować należy ostrożnie, bez ekstrawagancji – używanie niestandardowej czcionki, specyficznego tła, emotikonów oraz innych „dekoracji” jest niewskazane,
- Nie powinno się wysyłać dużych plików poprzez e-mail, jeżeli odbiorca wyraźnie o to nie poprosił (chcąc załączyć do maila jakiś plik, należy się wcześniej upewnić, że odbiorca się go spodziewa oraz że rozmiar takiego załącznika nie jest zbyt duży, a jeśli to możliwe, kompresować załączniki),
- Absolutnie niedopuszczalne jest wysłanie do wykładowców tzw. „łańcuszków”, dowcipów,
- Niedopuszczalne jest wysyłanie jednej wiadomości do wielu odbiorców i automatyczne udostępnianie ich adresów (jeśli zasadne jest przekazanie maila większej liczbie osób, skorzystać należy z pola „BCC” lub „UDW”, ponieważ nie każdy musi sobie życzyć, by jego adres e-mail został ujawniony pozostałym adresatom),
- Kategorycznie zabronione jest przesyłanie treści czyichś maili innym osobom, bez wcześniejszego uzyskania ich zgody,
- Kiedy temat wiadomości ma dotyczyć całego Twojego roku najlepiej byłoby, aby korespondencję prowadził starosta (pomyślcie o wspólnym mailu).
- Wiadomości do wykładowców warto wysyłać z adresu w domenie AGH (@student.agh.edu.pl).
- Treść maila zakończ również zwrotem grzecznościowym: “Z wyrazami szacunku”. Linijkę niżej podaj swoje imię i nazwisko oraz kierunek i rok studiów.
Przykładowy mail
TYTUŁ: Zagadnienia do egzaminu ze “Społecznego wymiaru technologii”
Szanowny Panie Profesorze,
zwracam się z uprzejmą prośbą o udostępnienie listy zagadnień, które będą poruszane na egzaminie ze “Społecznego wymiaru technologii”. Dziękuję za odpowiedź.
Z wyrazami szacunku,
Jan Kowalski
starosta II roku Informatyki społecznej
Zapukać czy nie zapukać?
Drzwi do pokoi wykładowców są na ogół zamknięte, sygnalizując tym samym potrzebę prywatności. Chcąc wejść do któregoś z nich, należy zapukać i poczekać na zaproszenie. Nieeleganckie jest samowolne wtargnięcie, zanim padnie przyzwolenie ze strony gospodarza. Niewielkim odstępstwem od tej reguły są godziny dyżurów pracowników, w czasie których dozwolone jest (po uprzednim zapukaniu) sprawdzenie, czy wykładowca jest wewnątrz i dopytanie czy może nas przyjąć.
O spóźnieniach i nie tylko
Punktualności nie należy traktować liberalnie. Jeśli jednak, z ważnych powodów, Student nie zdoła dotrzeć na zajęcia na czas, wejście do sali powinno się odbyć w sposób dyskretny, nie później jednak niż po 15 minutach od ich rozpoczęcia. Obowiązuje słynny „studencki kwadrans” (chyba, że wykładowcy zastrzegą brak tolerancji dla jakichkolwiek spóźnień).
W sytuacji, gdy Student musi opuścić salę przed godziną zakończenia zajęć, powinien o tym fakcie uprzedzić wykładowcę. Z pomieszczenia wychodzić wówczas należy „po angielsku” – to znaczy bez zbędnego hałasu, pożegnań, tak aby nie zakłócić zajęć.