pl Aa

Wydarzenia wydziałowe

Wykłady i warsztaty Environments & Networks!

Zapraszamy na warsztaty, wykłady otwarte i konsultacje z udziałem profesorów wizytujących na WH AGH w ramach cyklu Environments & Networks! Między 5 a 8 marca będziemy gościli niesamowitych specjalistów ze świata sztuki współczesnej, alternatywy naukowej i innowacji.

Przedstawiamy plan wydarzeń:

EVENT #1 – 5 MARCA – 15.30 – 16.00, sala 411

Wykład otwarty prof.  Samuela Bianchiniego i prezentacja czasopisma .able – nowa wizja dla alternatywnych form  publikowania: co?, dla kogo? i jak?

Badania nad sztuką i designem cieszą się dużym zainteresowaniem. W ramach wykładu przedstawimy nowe podejście, zakorzenione w praktyce, lokuje się na styku twórczości artystycznej, projektowania i nauki. Jest także odpowiedzią na złożoność problemów współczesnego społeczeństwa, które boryka się z wyzwaniami katastrofy klimatycznej i ochrony środowiska. Percepcja zmysłowa znajduje się w centrum badań nad praktyką w sztuce i projektowaniu, a tym samym w centrum uwagi samego .able. .able jest  recenzowanym czasopismem wolnego dostępu. Zamieszczane na jego łamach prace eksplorują pełny potencjał multimediów i publikowania wieloplatformowego.

Celem .able jest publikowanie  esejów wizualnych adresowanych zarówno  do sfery akademickiej i poza nią. Podczas specjalnego wykładu, redaktor naczelny, prof. Samuel Bianchini przedstawi czasopismo, którego nowym partnerem stał się Wydział Humanistyczny AGH. Wyjaśni swoje zainteresowanie alternatywnymi formami publikacji, a także przedstawi nowe formaty, które oferuje wspomniany periodyk: zoom.able, pan.able, Story.able, scroll.able i wideo.able.

Strony internetowe : https://able-journal.org | https://reflectiveinteraction.ensadlab.fr

EVENT #27 marca – 9.30 – 17.00, parter (później sala 512)
Environments & Networks:  urban mapping WORKSHOPS

Chętnych zapraszamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego pod tym linkiem: https://forms.office.com/e/5NrNB3EYW3
a szczegółowy plan  zamieszczamy tutaj :  https://docs.google.com/document/d/1i0Q_pZurgB_X2rJZXMzX7itxI7JabJ2Kd0WjsG4DHoU/edit?usp=sharing

EVENT #3 – 8 Marca, godz. 16:00-17:30, sala 411

Wykład otwarty Geert Lovnik / dialog: Anna Olszewska

Polsko-Holenderski Kongres Cyfrowej Melancholii / Co oznacza melancholia dzisiaj, w epoce cyfrowej? Zmagając się ze stanem utknięcia i poza nim, co w sferze memów nazywa się copium: jak sobie radzić? W dialogu z założycielem Instytutu Kultur Sieciowych rozmawiamy o platformach społecznościowych, wojnie na Ukrainie i mentalnych ramach dzisiejszej stagnacji. Poddajemy oglądowi serię melancholijnych obiektów: fragmentów filmu, memów i cytatów i zapraszamy do wspólnego ich omówienia.

>>Więcej na temat gości:

Samuel Bianchini jest artystą i nauczycielem-badaczem (profesorem odpowiedzialnym za nadzór badań) w École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (EnsAD, Paris Sciences et Lettres University), gdzie jest kierownikiem grupy Reflective Interaction w EnsadLab (laboratorium EnsAD ) zajmującą się interaktywnymi „dyspozytami”. Jest członkiem Laboratorium SACRe (Sciences Arts Création Recherche) Uniwersytetu PSL i zaangażowanym w jego własny program studiów doktoranckich w zakresie sztuki i projektowania. Jest także członkiem kanadyjskiej sieci badawczo-kreacyjnej Hexagram i członkiem stowarzyszonym w Cluster of Excellence Matters of Activity, Humboldt Universität zu Berlin.

W ścisłym powiązaniu ze swoją praktyką badawczą i artystyczną Samuel Bianchini podjął pracę teoretyczną, która zaowocowała licznymi publikacjami. Opublikował ponad 70 tekstów u wydawców takich jak Springer, Editions du Centre Pompidou, Editions Jean-Michel Place, MIT Press, Analogues, Burozoïque, Hermes, Les presses du réel, Birkhauser itp. Jako autor, redaktor lub współredaktor zredagował 7 książek, w tym pracę zbiorową “Practicable. From Participation to Interaction in Contemporary Art”, MIT Press, 2016 (współpraca z Erikiem Verhagenem). Założył także międzynarodowe i wieloplatformowe czasopismo obrazowe .able, którego obecnie jest redaktorem naczelnym, czasopismo wydawane przez Actar (Barcelona, Nowy Jork) i rozwijane przy wsparciu Fundacji Daniela i Niny Carasso w Francja i Hiszpania.

Ursula Berlot-Pompe / https://www.aluo.uni-lj.si/sodelavke-sodelavci/ursula-berlot-pompe/

Artystka wizualna i kierowniczka Katedry Studiów teoretycznych Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa Uniwersytetu w Lublanie. W swojej twórczości Uršula Berlot Pompe zajmuje się stykiem sztuki, nauki i filozofii. Bada relacje pomiędzy realnym a wirtualnym, pomiędzy bezpośrednim i zapośredniczonym technologicznie percepcyjnym doświadczeniem rzeczywistości, często wykorzystując zaawansowane technologicznie optyczne narzędzia badawcze (radiologia, mikroskopia).

W swojej eksperymentalnej i badawczej praktyce artystycznej przeplata różne media i gatunki, w pracach wideo, instalacjach świetlno-kinetycznych czy rysunkach bada formy przestrzeni mentalnych, problematykę symulowanej natury oraz relacje pomiędzy umysłem, ciałem i mediami technologicznymi .

Swoje wystawy prezentowała w Today Art Museum w Pekinie, Kunstlerhaus Bethanien w Berlinie, BA-CA Kunstforum Tresor w Wiedniu Living Art Museum w Reykjaviku, Haus der Kulturen der Welt w Berlinie. 

Barbora Kundračíková : https://monoskop.org/Barbora_Kundra%C4%8D%C3%ADkov%C3%A1
jest adiunktem w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu. Od 2019 roku pełni także funkcję Kierownika Zbiorów Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki Ołomuniec – Forum Środkowoeuropejskie (SEFO). Współpracuje z Centrum Badań nad Fotografią w Instytucie Historii Sztuki CAS w Pradze (wewnętrznie 2018-2020) i pracuje jako niezależna kuratorka (MGLC Ljubljana, Galeria Fait, Galeria Trafo itp.). Jej zainteresowania obejmują europejską sztukę wizualną XX i XXI wieku, reprezentacje mechaniczne (fotografia, grafika), metodologię historii sztuki i estetykę analityczną.

Geert Lovnik / https://networkcultures.org/geert/biography/
Geert Lovink to holenderski teoretyk mediów, krytyk internetowy i autor książek. 2002 obronił doktorat na Wydziale Anglistyki, Programu Mediów i Komunikacji na Uniwersytecie w Melbourne. W 2004 r. został mianowany profesorem Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Amsterdamie (HvA), gdzie założył Institute of Network Cultures. W latach 2007 – 2017 współpracował tekże z European Graduate School. Jego centrum organizuje konferencje, publikacje i sieci badawcze, takie jak Video Vortex, The Future of Art Criticism i MoneyLab. Ostatnie projekty dotyczą eksperymentów w zakresie publikacji cyfrowych, krytycznych badań nad memami, partycypacyjnych wydarzeń hybrydowych i niepewności w sztuce. W grudniu 2021 roku został mianowany profesorem sztuki i kultur sieciowych na Wydziale Historii Sztuki UvA. 

Anna Nacher https://pl.wikipedia.org/wiki/Anna_Nacher
Polska medioznawczyni i kulturoznawczyni, doktor habilitowana nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jest również autorką publikacji, między innymi: Ucho jaka: muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe (2003, wraz z Markiem Styczyńskim), Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów (2012), Vággi Várri: w tundrze Samów (2013, wraz z Markiem Styczyńskiem), a także redaktorką takich prac zbiorowych, jak Gender w estetyce: wprowadzenie (2008, wraz z Carolyn Korsmeyer), Spacerowicze, nomadzi i sieciowi łowcy okazji (2013, wraz z Weroniką Chodacz).

Wykładała na Winona State University, a od 2020 roku jest redaktorką naczelną czasopisma „Przegląd Kulturoznawczy”. Należy też do organizacji: Electronic Literature Organization (od 2013), European Network for Cinema and Media Studies (od 2015), European Society for Literature, Arts and Science (od 2017), The International Association of Art Critics AICA (od 2019)