
Już dziś wieczorem, 12 listopada 2025 roku, rozpoczyna się II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa „Groznawstwo w sieci powiązań”. W dniach 13-14 listopada Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie staje się centrum polskiej nauki o grach – na kampusie spotykają się badacze, twórcy gier oraz studenci z całej Polski.
II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa to dwudniowe wydarzenie naukowe gromadzące polskich badaczy gier komputerowych, przedstawicieli branży gamedev oraz studentów. Program obejmuje 6 paneli dyskusyjnych, 15 sesji tematycznych, 3 warsztaty oraz ciągłą prezentację studenckich projektów gier i aplikacji VR.
W kongresie uczestniczą naukowcy i praktycy z całej Polski – z AGH, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Łódzkiego, USWPS, UMCS, Uniwersytetu Wrocławskiego, UAM, UKW oraz wielu innych ośrodków akademickich. Wśród gości specjalnych przedstawiciele branży gamedev, w tym Paweł Miechowski z 11 Bit Studios, współtwórca gry „This War of Mine”.
Kongres porusza kluczowe tematy dla współczesnego groznawstwa: dziedzictwo cyfrowe gier, edukację przez gry, aspekty prawne i etyczne branży (w tym regulacje AI), tożsamość i reprezentację w grach, społeczności graczy, język i narrację w grach, adaptacje intermedialne, metodologię badań oraz przyszłość groznawstwa jako dyscypliny akademickiej.
Godzina: 18:00–20:00
Miejsce: Wydział Humanistyczny AGH, sala 4.12 (ul. Czarnowiejska 36, C-7)
Wstęp: wolny
Kongres rozpoczyna się studencką dyskusją groznawczą z cyklu „Grymaszenie” – Ekspedycja 25, poświęconą grze „Clair Obscur: Expedition 33”. Prowadzą studenci i młodzi badacze z AGH, UJ i UW.
Miejsce: ul. Kawiory 21, budynek D-17, sala 1.38 (aula)
Rejestracja uczestników: od 8:30 (możliwa do 12:00)
9:30–10:30 | Panel I: „Gamedev i groznawstwo w Polsce wobec globalnych wyzwań”
Prowadzenie: dr Krzysztof M. Maj (AGH)
Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli branży gamedev i środowiska akademickiego. Goście: Paweł Miechowski (11 Bit Studios / Kultura Interaktywna), Weronika Furtak (Bugstruck/Grajmerki), Ewa Maria Szczepanowska (Kultura Interaktywna), Rafał Engelman (Institute of Virtual Reality), Igor Gałkowski (Krakowski Park Technologiczny).
10:45–11:45 | Panel II: „Dydaktyka growa w cieniu kryzysów”
Prowadzenie: dr Magdalena Bednorz (UŚ)
Dyskusja o wyzwaniach nauczania przez gry i o grach w czasach wielowymiarowych kryzysów. Paneliści z USWPS Kraków, USWPS Warszawa oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Miejsce: ul. Czarnowiejska 36, budynek C-7 (sale: 1.13, 1.14, 4.11, 4.12, 1.10+1.11)
Przerwa obiadowa: 13:45–15:15 (Restauracja Krakus, ul. Władysława Reymonta 15)
12:15–13:45 | Sesje równoległe – blok I
15:15–17:00 | Sesje równoległe – blok II
17:15–18:30 | Sesje równoległe – blok III
20:00–23:00 | Bankiet
Miejsce: Klub Studio, ul. Witolda Budryka 4 (wejście południowe od ul. Władysława Reymonta)
Miejsce: ul. Kawiory 21, budynek D-17 (sale: 1.19, 1.20)
9:00–10:00 | Panele równoległe – blok I
10:15–11:15 | Panele równoległe – blok II
Miejsce: ul. Czarnowiejska 36, budynek C-7
Przerwa obiadowa: 13:15–14:45 (Restauracja Krakus)
11:45–13:15 | Warsztaty równoległe
14:45–16:30 | Sesje równoległe – blok IV
16:45–18:00 | Sesje równoległe – blok V
18:00–18:30 | Uwagi końcowe i podsumowanie Kongresu
19:00–20:30 | Walne zebranie członków Polskiego Towarzystwa Badania Gier
Organizatorzy:
Patronat:
dr hab. Jacek Gądecki, prof. AGH (Dziekan Wydziału Humanistycznego)
prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski (Prodziekan ds. Nauki i Współpracy Wydziału Informatyki)
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego:
dr hab. Jan Stasieńko, prof. AGH
Udział: Wydarzenie jest otwarte i bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych.