
Nazwa polskojęzyczna studiów: Analiza i prognozowanie trendów
Czas trwania studiów (edycja II 2020/2021): 198h, 2 semestry, 13 zjazdów
Liczba uczestników: 28 osób na edycję
Kierownik i pomysłodawca studiów: dr Radosław Tyrała, e-mail: rtyrala@agh.edu.pl
Opiekun merytoryczny studiów: mgr Zyta Machnicka, e-mail: zyta.machnicka@gmail.com
Administracja studiów:
Paulina Walotek, e-mail: pwalotek@agh.edu.pl, tel. 12 617 43 57
Aneta Nosal, e-mail: anosal@agh.edu.pl, tel. 12 617 42 51
Strona www studiów
Cel i charakterystyka studiów
Żyjemy obecnie w niepewnych czasach. Świat jest złożony i nieprzejrzysty, zaś zmiany społeczne, kulturowe, technologiczne, klimatyczne i gospodarcze nabierają coraz większego tempa. Sytuacja taka sprzyja zapotrzebowaniu na prognozowanie stanów przyszłych, bowiem istnieje potrzeba redukcji tej złożoności, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym.
Różne są motywacje leżące za dokonywaniem takich prognoz. Z jednej strony mogą to być motywacje bezinteresowne, kiedy wiedza ta służyć ma zapobieganiu negatywnym skutkom ubocznym wdrażanych zmian i minimalizowaniu związanego z nimi ryzyka. Z drugiej strony mogą to być motywacje o charakterze komercyjnym, kiedy wiedza na temat przyszłości postrzegana jest w kategoriach kapitału generującego wymierny zysk, jak to ma miejsce w marketingu. Studia podyplomowe “Trendwatching & Future Studies” kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych prognozowaniem stanów przyszłych, niezależnie od ich motywacji.
Celem tych studiów jest wyposażenie przedstawicieli różnych branż i zawodów w umiejętność analizowania, prognozowania i kreowania mega- i mikro-trendów w różnych subświatach życia społecznego. Cel ten osiągnięty zostanie przez dostarczenie interdyscyplinarnej wiedzy na temat metod analizy trendów oraz wiedzy na temat kluczowych trendów współczesnych. Wiedzy tej dostarczą, w formie praktycznych warsztatów, czołowi – rozpoznawani w kraju i za granicą – specjaliści w danym zakresie.
Gwarantujemy, że zdobyta wiedza i umiejętności staną się nie tylko źródłem osobistej satysfakcji, ale i faktycznej przewagi konkurencyjnej na rynku zawodowym.
Studia kierowane do
- pracowników firm i korporacji odpowiedzialnych za prace badawczo-rozwojowe;
- pracowników think tanków i organizacji trzeciego sektora odpowiedzialnych za planowanie strategiczne;
- pracowników parków technologicznych i inkubatorów innowacji wdrażających nowe technologie;
- pracowników administracji publicznej różnych szczebli odpowiadających za tworzenie strategii rozwoju jednostek terytorialnych;
- pracowników działów marketingu odpowiedzialnych za wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów i usług;
- polityków szczebla krajowego i samorządowego zainteresowanych rządzeniem w oparciu o idee zrównoważonego rozwoju;
- trendsetterów i influencerów pragnących poszerzyć zakres używanych narzędzi.
Cele kształcenia
Absolwenci studiów zdobędą kompleksową, praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę w następujących zakresach:
- jak badać, analizować i antycypować trendy przy pomocy zróżnicowanych metodologii badawczych;
- jak przeprowadzać i zarządzać badaniami foresight aplikowanymi do różnych aspektów rzeczywistości;
- jak efektywnie wdrażać aktualne trendy we własnych instytucjach, firmach i organizacjach;
- jak rozwijać się w sposób innowacyjny w niepewnym i złożonym otoczeniu dzięki przewagom, jakie zapewniają analiza strategiczna oraz techniki zarządzania zmianą i ryzykiem;
- jak kreować nowe trendy na podstawie dostarczonej na studiach szerokiej wiedzy na temat aktualnie topowych trendów.
Program studiów
I. Moduł badawczo-metodologiczny
- Wprowadzenie do analizy trendów (Justyna Król)
- Badania foresight (Kacper Nosarzewski i Norbert Kołos)
- Warsztat scenariuszowy (Łukasz Afeltowicz)
- Foresight miejski (Justyna Król)
- Service Design (Katarzyna Młynarczyk)
- Social Listening (Anna Miotk)
- Big Data (Krzysztof Rykaczewski)
- Partycypacyjna ocena technologii (Agata Stasik)
II. Moduł strategiczno-wdrożeniowy
- Ryzyko w dobie antropocenu (Radosław Tyrała)
- Ochrona własności intelektualnej w praktyce (Michał Kluska)
- Analiza strategiczna (Piotr Stankiewicz i Radosław Sojak)
- Inkubator innowacyjności (Wojciech Przybylski)
- Personal Branding (Adrian Gamoń)
- Future Content (Wojciech Kardyś)
- Change Management (Katarzyna Sowińska)
- Visual Thinking (Klaudia Tolman)
III. Moduł Top Trends
- Sztuczna inteligencja a społeczeństwo przyszłości (Aleksandra Przegalińska-Skierkowska)
- Kolonizowane przyszłości w kulturze (Tomasz Szlendak)
- Video Marketing (Magdalena Daniłoś)
- HRtech, Culture & Employer Branding (Zyta Machnicka)
- Future Gaming (Grzegorz Bobrek)
- Virtual Reality (Magdalena Igras-Cybulska i Artur Cybulski)
- Smart City (Jacek Gądecki)
- Megatrendy środowiskowo-gospodarcze (Marcin Popkiewicz)
Rekrutacja na II edycję
II edycja rozpocznie się w październiku 2020.
Okres rekrutacji: 29 czerwca - 15 października 2020.
Wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszeniowy - pobierz;
- poświadczona przez Uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych;
- poświadczenie wniesienia opłaty za studia podyplomowe za pierwszy semestr studiów, nie później niż w terminie 14 dni przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych;
- oświadczenie o zapoznaniu się z Regulaminem studiów podyplomowych w AGH - pobierz oświadczenie.
Dokumenty należy przesłać w wersji elektronicznej na adresy: pwalotek@agh.edu.pl i anosal@agh.edu.pl z dopiskiem "Trendwatching & Future Studies - rekrutacja na edycję II").
Tryb zgłoszeń: kolejność zgłoszeń i wpłat na konto.
Opłaty
5400 zł
Dane do wpłaty czesnego:
Opłatę można wnieść w całości (5 400 zł) lub w podziale na dwie, równe raty (po 2 700 zł każda; pierwsza rata płatna na etapie naboru, druga przed rozpoczęciem II semestru).
Bardzo ważne jest odpowiednie zatytułowanie przelewu, ponieważ na podstawie tytułów wpłaty księgowane są na odpowiednich subkontach.
Odbiorca:
Akademia Górniczo-Hutnicza
Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków
Wydział Humanistyczny
Tytuł: TFS ed. II 430.6391 (imię i nazwisko słuchacza)
Bank: Pekao S.A. O/Kraków
Nr r-ku: 96 1240 4722 1111 0000 4858 2922
Harmonogram zjazdów II edycji:
1) 17-18.10.2010
2) 24-25.10.2020
3) 14-15.11.2020
4) 12-13.12.2020
5) 9-10.01.2021
6) 30-31.01.2021
7) 20-21.02.2021
8) 6-7.03.2021
9) 27-28.03.2021
10) 17-18.04.2021
11) 15-16.05.2021
12) 5-6.06.2021
13) 26-27.06.2021