dr hab. Izabela Trzcińska, prof. AGH
Celem studiów podyplomowych jest zaprezentowanie nowych trendów w koncepcjach przywództwa, które stają się odpowiedzią na zachodzące dynamicznie przemiany kulturowe, cywilizacyjne i społeczne, wynikające z jednej strony z narastającego poczucia niepewności, a z drugiej – z gwałtownego rozwoju nowych technologii i sieci. Nasz program jest odpowiedzią na wynikające z tej transformacji potrzeby wypracowania umiejętności i narzędzi adekwatnych dla nowej sytuacji. Obecnie coraz szerzej praktykowane są metody kształcenia liderów nowoczesnych organizacji, w których współpraca, wzajemny szacunek, pasja i indywidualne aspiracje mają zastępować stare autokratyczne zasady zarządzania. Najlepszym przykładem tych przemian stały się świadome organizacje zarządzane zgodnie z zasadami demokracji partnerskiej, jednakże dla nas wątek ten stanowi jedynie punkt wyjścia.
Trzeba sobie bowiem zadać pytanie, jaki typ lidera najlepiej sprawdzi się w świecie VUCA (volatility, uncertainty, complexity and ambiguity) i w rzeczywistości chaosu, w którą coraz częściej przekształca się tak zwana „płynna nowoczesność”, a także jakie cechy, umiejętności i kompetencje powinien posiadać lider działający w przestrzeni wirtualnej. Zadaniem naszych studiów jest wskazanie, w jaki sposób można kształtować cechy przywódcze i rozwijać osobowość lidera w rzeczywistości szeroko rozumianej, kulturowej zmiany, w której szuka się na nowo bezpiecznych dróg, mających często charakter alternatywny w stosunku do utrwalonych schematów postępowania. Dlatego też w programie koncentrujemy się przede wszystkim na przedstawieniu metod, które w tej bezprecedensowej sytuacji pozwalają budować skutecznie działające zespoły i wprowadzać niezbędne dla osiągania założonych celów innowacje. W trakcie zajęć zostaną wykorzystane coachingowe narzędzia postępowania skoncentrowanego na rozwiązaniach, metody bazujące na teorii gier, różne podejścia do innowacji, wreszcie potencjał narzędzi cyfrowych.
Nasi wykładowcy to liderzy, a zarazem eksperci z dużym doświadczeniem – naukowym i biznesowym, którzy od lat prowadzą z powodzeniem swoją działalność, także w środowisku międzykulturowym oraz w cyberprzestrzeni. Dlatego też proponujemy program, w którym w perspektywie futurologicznej podzielą się oni własnymi doświadczeniami i narzędziami, przedstawią też dotychczasowe ustalenia w dziedzinie przywództwa.
Do studiów chcemy zachęcić specjalistów pracujących w branży IT, którzy ciągle stykają się z wyzwaniami współczesności. Nasz program skierowany jest również do freelancerów działających w sieci, którzy swoją pozycję zawodową budują w sposób indywidualny oraz do twórców startup-ów. Zapraszamy także menedżerów, kierowników, coachów, trenerów biznesowych oraz osoby, które dopiero zaczynają budować własny wizerunek lidera, interesują się i szukają wiedzy na temat funkcjonowania współczesnych organizacji i nowych uwarunkowań tej działalności.
Studia podyplomowe „Współczesne strategie przywództwa” trwają dwa semestry i obejmują 12 spotkań (łącznie 194 godziny). W większości opierają się na zajęciach warsztatowych i konwersatoryjnych, prowadzonych w małych grupach (do 25 osób), które zapewnią komfort nauki oraz umożliwią indywidualne wsparcie w procesie kształtowania i realizowania nowej wizji przywództwa.
Studia będą odbywały się w języku polskim. Warunkiem uzyskania dyplomu jest zaliczenie przedmiotów oraz przygotowanie i prezentacja projektu innowacyjnego przygotowanie i prezentacja projektu z zakresu współczesnych strategii przywództwa.
Absolwent zdobędzie umiejętność organizowania zespołu w trudnych i wymagających warunkach, podejmowania decyzji w świecie VUCA w sytuacji chaosu, stresu, rywalizacji i przy świadomości ograniczeń. Dowie się, w jaki sposób może minimalizować ich skutki. Nabędzie umiejętności coachingowe podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. Zdobędzie umiejętność oceny osób pracujących w grupie oraz wskazania mocnych i słabych stron zarówno samej grupy, jak i jej poszczególnych członków. Pozna zasady przyciągania, utrzymania i rozwoju potencjału systemu organizacji. Poszerzy wiedzę na temat zmieniających się trendów ekonomicznych i związanych z nimi możliwości i potrzeb w podejściu coachingowym i przywódczym (Teoria U).
Będzie mógł zbudować prosty proces innowacyjny. Zdobędzie umiejętność uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy w kontekście postępu technologicznego i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Pozna narzędzia, które pozwolą mu na lepszą identyfikację wizualności w sieci. Będzie umiał budować swój wizerunek i przekaz przy wykorzystaniu najnowszych narzędzi technologicznych.
Oceni zagrożenia związane z doświadczeniem samotności, szczególnie w kontekście działalności w sieci. Nauczy się, w jaki sposób zadbać o rozwój odporności psychicznej, własnej i zespołu. Ważną kompetencją staje się otwartość na nowe idee, teorie i argumenty, które absolwent stara się poznać i zrozumieć i jest gotowy pod ich wpływem do zmiany własnego stanowiska. Nabędzie umiejętność identyfikacji istotnych zagadnień w ramach różnych obszarów działalności człowieka: rozwoju i wpływu technologii, działalności artystycznej, budowania się relacji społecznych i powstawania ośrodków władzy. Zdobędzie wiedzę na temat możliwości i ograniczeń technologicznych i społecznych technologii związanych ze sztuczną inteligencją. Potrafi wyważać relację człowiek-maszyna i wskazać właściwą rolę AI w społeczeństwie i we właściwych obszarach. Zdobędzie podstawowe informacje dotyczące zagadnień etycznych w kontekście działalności w przestrzeni wirtualnej i w zetknięciu z projektami AI.
Czas trwania:
październik 2018 – wrzesień 2019 (2 semestry)
Wymagane dokumenty:
Kierownik studiów podyplomowych
Dr hab. Izabela Trzcińska, prof. nadzw.
tel. 12 617 42 61; 602 74 75 07
e-mail: trzcinska@agh.edu.pl
Administracja studiów podyplomowych:
Katarzyna Chromik-Myśliwiec
tel. 12 617 42 50
e-mail: chromik@agh.edu.pl
Przewidywana liczba słuchaczy: 23 osoby
Cena: 4,500 zł