Trendwatching & Future Studies

Studia podyplomowe

Nazwa polskojęzyczna studiów: Analiza i prognozowanie trendów

Czas trwania studiów (edycja I 2018/2019): 184h, 2 semestry, 11 zjazdów

Liczba uczestników: 30 osób na edycję

 

Kierownik i pomysłodawca studiów: dr Radosław Tyrała, e-mail: rtyrala@agh.edu.pl

Opiekun merytoryczny studiów: mgr Zyta Machnicka, e-mail: zyta.machnicka@gmail.com

Administracja studiów: mgr Katarzyna Chromik-Myśliwiec, e-mail: chromik@agh.edu.pl

Strona www studiów

 

Cel i charakterystyka studiów

Żyjemy obecnie w niepewnych czasach. Świat jest złożony i nieprzejrzysty, zaś zmiany społeczne, kulturowe, technologiczne, klimatyczne i gospodarcze nabierają coraz większego tempa. Sytuacja taka sprzyja zapotrzebowaniu na prognozowanie stanów przyszłych, bowiem istnieje potrzeba redukcji tej złożoności, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym.

Różne są motywacje leżące za dokonywaniem takich prognoz. Z jednej strony mogą to być motywacje bezinteresowne, kiedy wiedza ta służyć ma zapobieganiu negatywnym skutkom ubocznym wdrażanych zmian i minimalizowaniu związanego z nimi ryzyka. Z drugiej strony mogą to być motywacje o charakterze komercyjnym, kiedy wiedza na temat przyszłości postrzegana jest w kategoriach kapitału generującego wymierny zysk, jak to ma miejsce w marketingu. Studia podyplomowe “Trendwatching & Future Studies” kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych prognozowaniem stanów przyszłych, niezależnie od ich motywacji.

Celem tych studiów jest wyposażenie przedstawicieli różnych branż i zawodów w umiejętność analizowania, prognozowania i kreowania mega- i mikro-trendów w różnych subświatach życia społecznego. Cel ten osiągnięty zostanie przez dostarczenie interdyscyplinarnej wiedzy na temat metod analizy trendów oraz wiedzy na temat kluczowych trendów współczesnych. Wiedzy tej dostarczą, w formie praktycznych warsztatów, czołowi – rozpoznawani w kraju i za granicą – specjaliści w danym zakresie.

Gwarantujemy, że zdobyta wiedza i umiejętności staną się nie tylko źródłem osobistej satysfakcji, ale i faktycznej przewagi konkurencyjnej na rynku zawodowym.

 

Studia kierowane do

  • pracowników firm i korporacji odpowiedzialnych za prace badawczo-rozwojowe;

  • pracowników think tanków i organizacji trzeciego sektora odpowiedzialnych za planowanie strategiczne;

  • pracowników parków technologicznych i inkubatorów innowacji wdrażających nowe technologie;

  • pracowników administracji publicznej różnych szczebli odpowiadających za tworzenie strategii rozwoju jednostek terytorialnych;

  • pracowników działów marketingu odpowiedzialnych za wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów i usług;

  • polityków szczebla krajowego i samorządowego zainteresowanych rządzeniem w oparciu o idee zrównoważonego rozwoju;

  • trendsetterów i influencerów pragnących poszerzyć zakres używanych narzędzi.


 

Cele kształcenia

Absolwenci studiów zdobędą kompleksową, praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę w następujących zakresach:

  • jak badać, analizować i antycypować trendy przy pomocy zróżnicowanych metodologii badawczych;

  • jak przeprowadzać i zarządzać badaniami foresight aplikowanymi do różnych aspektów rzeczywistości;

  • jak efektywnie wdrażać aktualne trendy we własnych instytucjach, firmach i organizacjach;

  • jak rozwijać się w sposób innowacyjny w niepewnym i złożonym otoczeniu dzięki przewagom, jakie zapewniają analiza strategiczna oraz techniki zarządzania zmianą i ryzykiem;

  • jak kreować nowe trendy na podstawie dostarczonej na studiach szerokiej wiedzy na temat aktualnie topowych trendów.


 

Program studiów

I. Moduł badawczo-metodologiczny

  1. Warsztat wyobraźni futurystycznej (Jacek Dukaj)

  2. Wprowadzenie do analizy trendów (Monika Jaskulska i Aleksandra Trapp)

  3. Badania foresight (Kacper Nosarzewski i Norbert Kołos)

  4. Service Design (Katarzyna Młynarczyk)

  5. Social Listening (Anna Miotk)

  6. Big Data (Krzysztof Rykaczewski)

  7. Partycypacyjna ocena technologii (Agata Stasik)


II. Moduł strategiczno-wdrożeniowy

  1. Ryzyko w dobie antropocenu (Radosław Tyrała)

  2. Ochrona własności intelektualnej w praktyce (Michał Kluska)

  3. Analiza strategiczna (Piotr Stankiewicz i Radosław Sojak)

  4. Inkubator innowacyjności (Wojciech Przybylski)

  5. Personal Branding  (Piotr Grządziel)

  6. Future Content (Barbara Stawarz-Garcia)

  7. Change Management (Katarzyna Sowińska)

  8. Visual Thinking (Klaudia Tolman)


III. Moduł Top Trends

  1. Consumer Trends (Jacek Kotarbiński)

  2. Sztuczna inteligencja a społeczeństwo przyszłości (Aleksandra Przegalińska-Skierkowska)

  3. Video Marketing (Magdalena Daniłoś)

  4. HRtech, Culture & Employer Branding (Zyta Machnicka)

  5. Future Gaming (Grzegorz Bobrek)

  6. Future Mobile (Konrad Olejarczyk)

  7. Virtual Reality (Magdalena Igras-Cybulska i Artur Cybulski)

  8. Smart City (Jacek Gądecki)

  9. Megatrendy środowiskowo-gospodarcze (Marcin Popkiewicz)


 

Rekrutacja na I edycję

Okres trwania rekrutacji: 1-31.10.2018.

Wymagane dokumenty:

  • podanie

  • kwestionariusz

  • odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (słuchaczami studiów podyplomowych mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych - co najmniej inżynierskich lub licencjackich) lub kopia potwierdzona notarialnie lub przez uczelnię

  • kserokopia dowodu tożsamości

  • dowód uiszczenia opłaty za I semestr lub za całość studiów (numer konta zostanie podany wkrótce; do tego czasu kandydatów prosimy o przesyłanie reszty dokumentów)


Tryb zgłoszeń: kolejność zgłoszeń i wpłat na konto.

Dokumenty należy przesłać w wersji elektronicznej na adresy: rtyrala@agh.edu.pl i chromik@agh.edu.pl (z dopiskiem "Trendwatching & Future Studies - rekrutacja na edycję I").

Opłaty

5200 zł (płatność możliwa w dwóch równych ratach po 2600 zł).

Numer konta bankowego zostanie podany w najbliższym czasie.

 

Terminy zjazdów I edycji:

1) 17-18.11.2018

2) 15-16.12.2018

3) 12-13.01.2019

4) 26-27.01.2019

5) 9-10.02.2019

6) 2-3.03.2019

7) 23-24.03.2019

8) 13-14.04.2019

9) 11-12.05.2019

10) 15-16.06.2019

11) 29-30.06.2019