Przedmioty obieralne dla studentów innych wydziałów AGH

Studia

Uprzejmie informujemy, że zapisy będą odbywać się poprzez państwa indywidualne konta na Wirtualnej Uczelni. Link do strony logowania https://dziekanat.agh.edu.pl/

Do zalogowania potrzebny będzie nr albumu
Hasło do pierwszego logowania – nr pesel


I tura zapisów 2 - 4.10
II tura zapisów 5 - 6.10


Pierwsze zajęcia rozpoczynają się w tygodniu od 09.10.2017r.

W semestrze zimowym roku akademickiego 2017/18 oferowane są wykłady:
„Białe plamy” w najnowszej historii Polski. Spory i kontrowersje
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego świata
Główne nurty muzyki popularnej
Główne zagadnienia i kierunki filozofii
Konflikty współczesnego świata
Myślenie krytyczne. Współczesne wyzwania kultury i cywilizacji
Podstawy negocjacji
Religie świata: człowiek a sacrum
Socjologia. Wybrane zagadnienia

Poniżej znajduje się lista przedmiotów humanistycznych / społecznych do wyboru wraz z terminami, godzinami i salami.
Wszystkie poniższe przedmioty są prowadzone w wymiarze 30 godzin wykładów i mają przypisane 2 ECTS-y.
Przejdź do graficznej prezentacji harmonogramu.

Uwaga!!! Wybrane przedmioty pojawią się u Państwa na kontach, nie ma możliwości późniejszych zmian. Prosimy o przemyślany wybór.

nazwa przedmiotupracownikterminsala
„Białe plamy” w najnowszej historii Polski. Spory i kontrowersjeprof. J. KwiekCzw. 17.00-18.30B-2 123
"Białe plamy" w najnowszej historii Polski. Spory i kontrowersjeprof. J. KwiekWt. 18.45-20.15B-2 123
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego światadr L.KulińskaPon. 17.10-18.40D-13 424
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego światadr L.KulińskaPon. 18.50-20.20D-13 424
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego światadr.L.KulińskaWt. 17.10-18.40D-13 424
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego światadr.L.KulińskaWt. 18.50-20.20D-13 424
Główne nurty muzyki popularnejdr M. ParusPon. 17.00-18.30D-14 Aula
Główne zagadnienia i kierunki filozofiidr K. StarkWt. 17.00-18.30B-3 120
Konflikty współczesnego świataprof. J. KwiekWt. 17.00-18.30B-2  101
Konflikty współczesnego świataprof. J. KwiekCzw. 18:30-20:00B-2 123
Myślenie krytyczne. Współczesne wyzwania kultury i cywilizacjiprof. T. GadaczŚr. 17:00-18:30A-0 380
Podstawy negocjacjidr A. MaksymowiczWt. 17.30-19.00C-2 29
Podstawy negocjacjidr A. MaksymowiczWt. 19.00-20.30C-2 29
Religie Świata: człowiek a sacrumdr K.StarkPon. 18.00-19.30A-4 3
Religie Świata: człowiek a sacrumdr K.StarkWt. 18.30-20.00B-3  120
Socjologia. Wybrane zagadnieniadr K.MatuszekŚr. 17.10-18.40D-13  424
Socjologia. Wybrane zagadnieniadr K.MatuszekŚr. 18.50-20.20D-13  424

* sale mogą jeszcze ulec zmianie proszę o sprawdzenie przed rozpoczęciem się zajęć

W semestrze letnim roku akademickiego 2017/18 oferowane będą wykłady:
Antropologia codzienności: rytuały narodzin i śmierci we współczesnej kulturze Polski
„Białe plamy” w najnowszej historii Polski. Spory i kontrowersje
Doradztwo filozoficzne i coaching
Globalizacja. Nowe wyzwania współczesnego świata
Główne zagadnienia i kierunki filozofii
Kim jest człowiek? Kontrowersje współczesne
Konflikty współczesnego świata
Od Tolkiena do Browna - literatura popularna w XX i XXI wieku
Polski film dokumentalny - mistrzowie i uczniowie
Religie świata: człowiek a sacrum
Socjologia. Wybrane zagadnienia

Wybór przedmiotów oferowanych w ostatnich latach:

  1. Konflikty współczesnego świata. Terroryzm

  2. Globalizacja - nowe wyzwania nowego świata.

  3. Główne zagadnienia i kierunki filozofii

  4. Filozofia i psychologia miłości

  5. Etyka - konflikty moralne współczesnego świata

  6. Wiedza o nauce

  7. Religie świata

  8. Podstawy negocjacji

  9. Podstawy psychologii i socjologii zarządzania

  10. Podstawy psychologii i socjologii

  11. Socjologia i psychologia pracy

  12. Dziedzictwo kulturowe Europy

  13. Mniejszości narodowe w Polsce

  14. Między przeszłością a przeszłością.

  15. Społeczeństwo globalne przełomu tysiącleci.

  16. Podstawy socjologii


KONFLIKTY WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA. TERRORYZM

Tematyka zajęć obejmuje:

  • kwantum wiedzy z zakresu stosunków międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem źródeł, charakteru i konsekwencji konfliktów zbrojnych. Ze względu na ekstremalny charakter oraz aktualność problemu wiele uwagi na zajęciach poświęcone będzie zagadnieniom terroryzmu (genezie, głównym nurtom, kontekstowi politycznemu, społecznemu i ekonomicznemu, religijnemu i narodowościowemu, ale także strategii, taktyce i metodom terrorystycznych ugrupowań);

  • źródła, rodzaje i przejawy współczesnego nacjonalizmu oraz konflikty (wojny) na tle narodowościowym. W zależności od zainteresowania studentów zajęcia obejmą również kwestie związane z głównymi zagrożeniami współczesnego świata (dysproporcje gospodarcze, ekologia, broń masowej zagłady, międzynarodowa przestępczość zorganizowana), działaniami podejmowanymi dla ich zapobieżenia, a także wpływu nauki i techniki (szczególnie militarnej) na obecny i przyszły charakter stosunków międzynarodowych.


GLOBALIZACJA - NOWE WYZWANIA NOWEGO ŚWIATA.

Zajęcia z przedmiotu:

  • umożliwią zrozumienia głównych tendencji rozwojowych współczesnego świata, wyjaśnią determinanty procesów globalizacyjnych oraz wpływ postępu technicznego na globalizacje procesów gospodarczych, światowy i regionalny system równowagi politycznej;

  • objaśnią zmiany zachodzące we współczesnych społeczeństwach wywołane rozwojem i upowszechnieniem informatyki, technologii cyfrowych i multimedialnego komunikowania się z uwzględnieniem kultury masowej;

  • program zajęć obejmuje także zagadnienia funkcjonowania państwa i społeczeństwa w dobie rewolucji informacyjnej


 

GŁÓWNE ZAGADNIENIA i KIERUNKI FILOZOFII

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie słuchaczy z dorobkiem filozofii od starożytności do czasów najnowszych;

  • przedstawienie najbardziej znaczących odpowiedzi na pytania nurtujące ludzi od zarania dziejów: o naturę świata i człowieka, o istotę prawdy, szczęścia, piękna itp.;

  • ukazanie stanowiska najwybitniejszych filozofów starożytności, m.in. Sokratesa, Platona, Arystotelesa, twórców stoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu i neoplatonizmu, następnie początki i rozwój filozofii chrześcijańskiej, głównie poglądy św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu;

  • w ramach filozofii nowożytnej zaprezentowana zostanie myśl Kartezjusza, Pascala, Spinozy, Leibniza, Locke\"a, Berkeley\"a, Kanta i Hegl;

  • w obrębie filozofii współczesnej zaprezentowane zostaną najbardziej reprezentatywne jej kierunki i przedstawiciele.


Znajomość systemów najwybitniejszych filozofów pozwoli na lepsze zrozumienie i uczestnictwo w problemach kultury europejskiej.

FILOZOFIA I PSYCHOLOGIA MIŁOŚCI

Wykład jest oparty na przekonaniu, że życie udane i szczęśliwe zależy w dużym stopniu od mądrego przeżywania oraz urzeczywistniania miłości. Celem kursu jest:

  • przedstawienie najważniejszych i najciekawszych psychologicznych i filozoficznych teorii miłości (m.in. Platona i Arystotelesa, św. Augustyna i mistyków chrześcijańskich, Z. Freuda, C. G. Junga i E. Fromma, M. Schelera, K. Jaspersa i K. Wojtyły);

  • analiza różnych aspektów miłości, m.in.: Czy miłość jest lekarstwem na samotność? Czy miłowanie siebie i egoizm to to samo? Czy należy kochać drugiego bardziej niż siebie samego? Jaki związek zachodzi między miłością a szczęściem? Czy jest możliwa miłość doskonała? ;

  • udzielenie odpowiedzi na jedną z podstawowych potrzeb osób wchodzących w dorosłe życie - pragnienie zrozumienia miłości między kobietą a mężczyzną i erotyki;


ETYKA - KONFLIKTY MORALNE WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA

  • Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami moralności oraz etyki z systemami wartości (dobra i zła) i różnymi stanowiskami w tej kwestii. Czym jest dobre i wartościowe życie? Jakie warunki trzeba spełnić, aby osiągnąć szczęście? W jakim sensie dobro człowieka zależy od dobra innych ludzi? Jaka jest wartość życia, pracy i rozrywki? Jakie obowiązki moralne ma człowiek? To tylko nieliczne pytania, które stawia sobie człowiek, a etyka daje różne odpowiedzi i uzasadnia je.

  • W ramach zajęć zostaną rozważone stanowiska intelektualizmu etycznego (Sokrates), hedonizmu, epikureizmu, stoicyzmu, rygoryzmu moralnego, utylitaryzmu, etyki chrześcijańskiej i inne. Przedyskutowane zostaną kontrowersje między relatywizmem a absolutyzmem, egoizmem i altruizmem, zagadnienia winy i kary, przeznaczenia i wolności człowieka, sumienia, miłości itp., jak również trudne i sporne kwestie moralne (np. aborcja, kara śmierci, eutanazja) oraz zjawiska patologiczne (np. narkomania). Podjęte zostaną problemy każdego człowieka i pozwala na refleksje nad sobą i swoim otoczeniem z punktu widzenia wartości życia.


WIEDZA O NAUCE

Program zajęć:

  • wprowadza w podstawy metodologii nauk przyrodniczych i w specyfikę metodologiczną różnych dyscyplin naukowych. Wyjaśni pojęcia: teorii naukowej, eksperymentu, danych empirycznych, prawa nauki, modelu teoretycznego i innych;

  • obejmuje także zagadnienia etyki nauki, związków rozwoju nauki z procesami globalizacji, kształtowania się tzw. społeczeństwa informacyjnego;

  • skieruje uwagę studentów na rozwój nauki jako procesu historycznego, pomagając wyjść poza wąską perspektywę specjalistycznego wykształcenia inżyniera. Zostaną także podjęte problemy związane z filozofią ochrony środowiska i futurologicznymi wizjami miejsca człowieka w kosmosie.


RELIGIE ŚWIATA

Celem zajęć z przedmiotu jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy o najważniejszych religiach świata i jego modelach kulturowych.
Program zajęć obejmuje:

  • podstawowe pojęcia (sacrum, profanum, homo religiosus, mit, rytuał, itd.);

  • kierunki i stanowiska w religioznawstwie;

  • główne konfesje: judaizm, chrześcijaństwo (katolicyzm, protestantyzm, prawosławie), islam, hinduizm, buddyzm i inne;

  • zajęcia obejmą zarówno materiał opisowo-historyczny, jak i - zawsze ważne i aktualne - religijne problemy człowieka;

  • udział w zajęciach umożliwi słuchaczom zetknięcie się z najważniejszymi doświadczeniami, wartościami i wyzwaniami duchowymi, a także ich głębsze zrozumienie. Pozwoli zrozumieć specyfikę i wartości podstawowych kręgów kultury duchowej człowieka.


PODSTAWY NEGOCJACJI

Zajęcia obejmują zagadnienia komunikowania się stron w celu osiągnięcia wspólnego celu (kompromisu).
Głównie zagadnienia:

  • przygotowanie procesu negocjacji;

  • zasady efektywnych negocjacji;

  • budowania kontaktu i porozumienia;

  • stosowanie presji i manipulacji;

  • podstawowe techniki negocjacyjne, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, stylów prowadzenia negocjacji i zawarcia kontraktu końcowego.


PODSTAWY PSYCHOLOGII I SOCJOLOGII ZARZĄDZANIA

Przedmiot obejmuje zagadnienia:

  • psychologiczne i socjologiczne koncepcje w zarządzaniu;

  • charakterystykę osobowości menadżerów;

  • współczesne koncepcje motywacji;

  • przywództwo i efektywność zarządzania;

  • klasyczne i współczesne podejście do kierowania;

  • porównanie polskiego, amerykańskiego i japońskiego stylu kierowania;

  • metody doskonalenia menadżerów i psychologiczne testy selekcyjnego doboru kadr kierowniczych;

  • rola informacji w podejmowaniu decyzji;

  • konflikty a zamiany w organizacji i zarządzaniu.


PODSTAWY PSYCHOLOGII I SOCJOLOGII

Przedmiot obejmuje zagadnienia:

  • osobowości, postaw ludzkich i ich kształtowania;

  • potrzeb i motywacji, roli emocji w działaniu człowieka, inteligencji i zdolności;

  • oddziaływania ludzi na siebie;

  • grup formalnych i nieformalnych, przywództwa nieformalnego, sprzeczności i konfliktów społecznych.


SOCJOLOGIA I PSYCHOLOGIA PRACY

Przedmiot ma na celu objaśnienie relacji człowiek - praca.
Przedstawia problemy:

  • hierarchii potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje;

  • współczesnych koncepcji motywacji;

  • struktury i funkcji grupy, skutecznego oddziaływania na grupę;

  • przywództwa i stylów kierowania;

  • adaptacji do zawodu i środowiska pracy;

  • rozwiązywania konfliktów w grupie i w organizacji;.

  • naturalizowania oporu wobec zmian.


DZIEDZICTWO KULTUROWE EUROPY

Przedmiot prezentuje:

  • szeroko pojętą problematykę tożsamości europejskiej w ujęciu historycznym i ogólnohumanistycznym, nakierowanym szczególnie na jej materialne wyrazy: zabytki architektury, urbanistyki, sztuk plastycznych , ich znaczenia dla form życia i myślenia typowych dla tradycji europejskiej;

  • pomaga w zrozumieniu dynamiki cywilizacji oraz płynach z niej potrzeb duchowych;

  • ma znaczenie praktyczne dla specjalistów od najszerzej pojmowanej ekologii oraz pomaga w zrozumieniu aktualnych procesów i problemów integracji. europejskiej.


MNIEJSZOŚCI NARODOWE W POLSCE
(polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych w XX w.)

Polska aż do 1939 roku była państwem wielonarodowym, gdzie obok siebie mieszkali Polacy, Żydzi, Niemcy, Ukraińcy, Białorusini, Litwini, Słowacy i inni. Łącznie mniejszości stanowiły ok. 30% obywateli państwa polskiego. Tematyka wykładu obejmuje podstawowe informacje i mniejszościach narodowych w Polsce. Problematyka wykładu koncentruje się głównie na wieku XX. Każda z tych mniejszości – choć w różnym zakresie – wniosła wkład w historie i kulturę Polski. Wykład obejmować będzie nie tylko dzieje poszczególnych narodowości, ale także ma na celu ukazanie wzajemnych relacji: Polacy wobec mniejszości i mniejszości wobec Polski i Polaków z uwzględnieniem wzajemnych zależności i często skomplikowanych stosunków, wzajemnych uprzedzeń, stereotypów i mitów, nierzadko funkcjonujących do dnia dzisiejszego.
Inne zagadnienia to:

  • Polityka państwa polskiego wobec mniejszości w okresie międzywojennym

  • Mniejszości narodowe wobec państwa polskiego,

  • stosunki narodowościowe: Polacy – Żydzi, Ukraińcy – Polacy.

  • antysemityzm,

  • Holocaust,

  • mniejszości narodowe w PRL (historia i polityka państwa wobec mniejszości)

  • stereotypy funkcjonujące w relacjach Polacy a mniejszości narodowe (np. żydokomuna)

  • mniejszości narodowe dzisiaj


MNIEJSZOŚCI NARODOWE W POLSCE 

Przedmiot prezentuje m.in. następujące zagadnienia:

  • osobowość jednostki

  • uwarunkowania procesu skutecznego komunikowania i autokreacji

  • jednostka jako członek grupy społecznej

  • atrakcyjność interpersonalna

  • konformizm , kontrola społeczna i dewiacje

  • dylematy i pułapki społeczne

  • wybrane procesy we współczesnym społeczeństwie (zmediatyzowanym  i konsumpcyjnym)