Wydział Humanistyczny AGH - Kraków Wydział Humanistyczny AGH - Nowe technologie w projektowaniu kultury

Nowe technologie w projektowaniu kultury

Studia – II stopnia

Dlaczego ta specjalność?

Głównym założeniem specjalności Nowe technologie w projektowaniu kultury jest przedstawienie innej wizji kulturoznawstwa: niezredukowanego do opisu zastanych zjawisk kultury, lecz otwierającego się na współczesne przejawy popkultury, kultury nowych mediów i świata cyfry, kształtujące się na skrzyżowaniu humanistyki i nauk technicznych. Zmianie ulegają nie tylko priorytety związane z indywidualną erudycją, dziś częściej związaną z rejestrem popularnym, ale także sposoby formułowania nowych i przeformułowywania dawnych kodów kulturowych. Kultura remiksu dotyka wszystkich, poczynając od influencerów na YouTubie czy Instagramie, a kończąc na reżyserach spektakli teatralnych, muzealnikach czy wydawcach książek, a nowoczesne metody pozyskiwania funduszy (jak crowfunding, crowdfunding udziałowy czy crowdsourcing) całkowicie zmieniają tradycyjny system finansowania kultury oparty na elitarnym mecenacie, a nie oddolnej aktywności społeczności odbiorczych i fanowskich. Czytanie wszystkich tych kodów kulturowych i kształtowanie świadomości zacierania tradycyjnych granic poszczególnych gatunków oraz rozszerzania sfery interaktywnego kontaktu z odbiorcami w znaczący sposób ułatwia bystrą orientację w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości kulturalnej i przygotowuje do multidyscyplinarnego i wieloaspektowego uczestnictwa w kulturze – zarówno w roli kreatywnego twórcy, jak i krytycznego odbiorcy treści artystycznych.

 

Do kogo kierunek jest skierowany?

Program studiów został zaprojektowany z myślą o absolwentach studiów pierwszego stopnia (licencjackich i inżynierskich) na kierunkach z nauk społecznych i humanistycznych oraz technicznych. Przeznaczony jest szczególnie dla absolwentów mających zainteresowania związane z nowoczesnymi trendami w kulturze ze szczególnym uwzględnieniem wpływu nowoczesnych i innowacyjnych technologii na kształtowanie nowych i transformację dawnych form i aktywności artystycznych. Specjalność zaprojektowana została z myślą o Studentach oczekujących nowoczesnego podejścia do badania kultury i popkultury we wszystkich ich przejawach: performatywnych, cyfrowych, konwergentnych czy intermedialnych, odpowiadających specyfice tworzenia treści na wszelkich platformach medialnych: od teatru, filmu i literatury przez media społecznościowe po gry komputerowe i franczyzy światotwórcze.

Pełny program specjalności

Aplikuj

Czego uczymy?

Specjalność powstała z myślą o Studentach oczekujących nowoczesnego podejścia do badania kultury i popkultury we wszystkich jej przejawach: performatywnych, cyfrowych, konwergentnych czy intermedialnych, odpowiadających specyfice tworzenia treści na wszelkich platformach medialnych: od teatru, filmu i literatury poprzez modę, media społecznościowe po gry komputerowe i franczyzy światotwórcze. W ramach programu specjalności znajdują się praktyczne oraz teoretyczne kursy poświęcone m.in.:

  • fashion studies
  • antropologii widowisk
  • warsztatów tworzeniu utworu audiowizualnego
  • warsztatów projektowania aplikacji Virtual Reality służących promocji kultury
  • praktyk crowdfundingu i crowdsourcingu
  • kulturowym trendom w technologii (wearables technology, crueltyfree, eco)
  • analizie kultury popularnej
  • franczyz transmedialnych
  • warsztatów z zakresu fotografii
  • badania obiektów haute couture
  • marketingu wizerunkowego
  • ambient marketingu
  • przekładu
  • muzealnictwa
  • digitalizacji zasobów kultury

A także wiele innych!

 

Jak uczymy?

Wychodząc naprzeciw potrzebom osób kontynuujących edukację na studiach II stopnia a jednocześnie zaangażowanych już w praktykę zawodową, proponujemy innowacyjny system dydaktyczny. Regularne zajęcia związane z profilem studiów odbywają się od poniedziałku do środy, raz w miesiącu ma natomiast miejsce tzw. Technologiczny Czwartek, który uzupełnia teoretyczny aspekt studiów o stronę praktyczną.

Każde z tych comiesięcznych wydarzeń to kilkugodzinny blok poświęcony zajęciom warsztatowym uczącym wykorzystania nowych technologii w promocji kultury. W ich trakcie zaprojektujecie na przykład własną aplikację Virtual Reality, nakręcicie swój film, nauczycie się, w jaki sposób zdobyć pieniądze na nowatorskie projekty oraz jak wypromować je w social mediach a nawet będziecie mieli okazję wziąć do ręki projekty Diora czy Muglera i nauczyć się ich nowoczesnej analizy, której użyjecie w praktyce muzealniczej. Istotnym elementem tej części programu jest kontakt z doświadczonymi specjalistami na co dzień wykorzystującymi w swojej pracy przyszłościowe narzędzia w kontekście kultury.

Jednym z założeń Wydziału Humanistycznego jest także uczenie poprzez możliwość zdobycia doświadczenia przez udział w projektach interdyscyplinarnych, otwartych dla studentów wszystkich naszych kierunków. W naszym zespole wspólnie projektujemy gry komputerowe zarówno od strony technicznej jak i storytellingowej, programujemy roboty edukacyjne i organizujemy wydarzenia kulturalne.

Aplikuj

Co po studiach?

Celem oferty edukacyjnej proponowanej w ramach specjalności “Nowe technologie w projektowaniu kultury” jest wykształcenie multidyscyplinarnych specjalistów o kompetencjach znacząco wykraczających poza stereotypowy profil absolwenta kierunku kulturoznawczego. Prócz bowiem podstawowych kursów z zakresu historii, antropologii i filozofii kultury oraz metodologii badań kulturoznawczych, niezbędnych do właściwego analizowania złożoności współczesnych multi-, inter- i transmedialnych zjawisk artystycznych, w ofercie są również innowacyjne kursy z antropologii widowisk, kultury alternatywnej, popkultury, sztuk performatywnych, współczesnego rynku muzycznego, kulturowych tendencji w projektowaniu nowych technologii, aktywności artystycznych w internecie i cyberprzestrzeni, gier komputerowych i wideo czy wystawiennictwa modowego. Nasz absolwent posiada także konkretne kompetencje z zakresu technik digitalizacji kultury, kreatywnego pisania (creative writing), fotografii i obróbki graficznej, ambient marketingu, organizacji wydarzeń artystycznych, promocji kultury, przekładu tekstu, pozyskiwania funduszy w zbiórkach społecznościowych, tworzenia utworów audiowizualnych czy zarządzania tworzeniem treści w dużych sieciach transmedialnych.

 

Zawodowo stoi przed nim szereg możliwości, między innymi:

  • fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje pozarządowe wdrażające innowacyjne przedsięwzięcia w sferze kultury
  • muzea, teatry, domy i ośrodki kultury
  • instytucje publiczne i firmy zajmujących się organizowaniem wydarzeń kulturalnych (festiwali, wystaw, targów, itp.), zarządzaniem programami i projektami w sferze kultury
  • branża reklamowa
  • wydawnictwa i prasa
  • redakcje portali internetowych poświęconych kulturze
  • a także współpraca z przemysłem i branżą IT.

Aplikuj

5 powodów, dla których warto u nas studiować:

  • niezapomniana atmosfera i świetna kadra;
  • nagradzane kierunki studiów (“Konkurs o milion” MNiSW);
  • blok zajęć prowadzonych przez praktyków (warsztaty i laboratoria);
  • staże i praktyki w prestiżowych firmach oraz instytucjach (m.in. interia.pl, tvn24, Urząd Miasta Krakowa, MOCAK, Małopolski Instytut Kultury);
  • łatwość w znalezieniu pracy po studiach (wg raportu Biura Karier AGH z maja 2017 r. 84,5% absolwentów studiów II stopnia WH AGH znajduje pracę po skończeniu studiów).

Aplikuj

Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna:

bud. D-13 (ul. Gramatyka 8a), sala nr 8, parter

poza okresem dyżurów rekrutacyjnych kontakt tylko drogą elektroniczną
e-mail: wkr-wh@agh.edu.pl

 

Centrum Rekrutacji:

bud. U-2 (ul. Reymonta 7), pok. 101
tel. 12 617 36 84
e-mail: rekrutacja@agh.edu.pl

 

Jeśli masz pytania, możesz zadać je również za pośrednictwem naszego fanpage na Facebooku!

Aplikuj